KLM

Inovativ ontwikkelde voor KLM Royal Dutch Airlines een private cloud op basis van de Microsoft System Center Suite. Resultaat: de doorlooptijd van een aanvraag voor extra servercapaciteit is teruggebracht van 42 dagen naar enkele uren. De procedure is volledig geautomatiseerd.

Internetcampagnes
KLM Royal Dutch Airlines heeft samen met partner Air France een leidende rol in de wereldluchtvaart. Zo vervoerde het in boekjaar 2010-2011 ruim 23 miljoen passagiers en 491.000 ton vracht. De luchtvaartmaatschappij speelt voortdurend in op marktkansen en technologische ontwikkelingen om de klant een eigentijds product te kunnen bieden. Daarbij rolt het regelmatig marketingcampagnes uit via internet. Bijvoorbeeld de KLM Werelddeal Weken, waarbij klanten hoge kortingen krijgen.

Snel extra servercapaciteit nodig
Deze campagnes vragen een (tijdelijke) hogere servercapaciteit, zowel voor de ontwikkelings- en testfase als voor de executiefase. Ook andere afdelingen hebben met regelmaat extra servercapaciteit nodig. Voorheen was de doorlooptijd voor de aanvraag van extra servercapaciteit uitzonderlijk lang: gemiddeld 42 dagen. De aanvragen werden vrijwel geheel handmatig afgehandeld, waarbij verschillende afdelingen – zoals de webafdeling, IT, marketing, budgethouders, financiële administratie – waren betrokken. Het feit dat er met meerdere platforms en software, waaronder Windows en RedHat Linux, werd gewerkt vormde een extra uitdaging. Het aanvraagproces was arbeidsintensief en log.

KLM Royal Dutch Airlines had derhalve behoefte aan meer flexibiliteit om interne aanvragen sneller, goedkoper en met minder mankracht te kunnen opvolgen. Hiervoor riep KLM de hulp in van de System Center-specialisten van inovativ.

“Een traject dat vroeger zes weken duurde, doorlopen we nu binnen een dag.”


Van 42 dagen naar enkele uren
Inovativ ontwikkelde voor KLM Royal Dutch Airlines een private cloud op basis van de Microsoft System Center Suite. In dit prestigieuze pilot project werkte het nauw samen met Microsoft Services Nederland. Aan de belangrijkste opdracht – het terugdringen van de doorlooptijd van een aanvraag voor extra servercapaciteit – is volledig voldaan. De doorlooptijd is teruggebracht van 42 dagen naar enkele uren. De procedure is volledig geautomatiseerd. De aanvraag voor extra servercapaciteit verloopt nu in drie geheel geautomatiseerde stappen:

1. Service request via selfservice portal
Een medewerker logt in op de Selfservice Portal en vraagt via een service request extra servercapaciteit aan. Hij kan daarbij kiezen voor Linux of Windows. Om de medewerker een authentieke KLM-experience te bieden zijn de user interface en alle formulieren voorzien van de KLM look & feel.

2. Autorisatie met behulp van configuration management database (CMDB)
Alle stappen worden vastgelegd in een CMDB. Deze voorgedefinieerde stappen worden automatisch doorlopen. Zo gaat de aanvraag automatisch langs de verantwoordelijke budgethouder. Die logt zelf in op een portal, waar hij alle relevante (achtergrond)informatie vindt. In de portal geeft al dan niet zijn akkoord.

3. Runbook maakt virtuele server(s) aan
Als de aanvraag is geautoriseerd wordt er een runbook aangemaakt. Die rolt binnen System Center automatisch de benodigde virtuele servers uit met het gewenste besturingsprogramma. De extra capaciteit kan al binnen enkele uren na de initiële aanvraag gerealiseerd zijn.

Met de private cloud is KLM Royal Dutch Airlines beter in staat zijn visie waar te maken: snel inspelen op marktontwikkelingen en technologieën, en de klant een eigentijdse beleving bieden. Snelheid, wendbaarheid, zelfredzaamheid, efficiëntie en kostenbesparing vormen de kern van de oplossing.


Private cloud
Irma van der Kroef, vanuit KLM verantwoordelijk voor het project: “In januari startte de implementatie; begin april was de Proof of Concept gereed. We waren in drie maanden live. Onze interne klanten vinden het ideaal. Een traject dat vroeger zes weken duurde, doorlopen we nu binnen een dag. Klanten doen ’s ochtends een aanvraag voor capaciteit, en ’s avonds staat die ter beschikking. We hoeven geen hardware te bestellen, niets te installeren. Het is een kwestie van een aanvraag indienen en klaar is kees.”